Dylematy cywilizacji informatycznej

Dylematy cywilizacji informatycznej

Dostępność:w magazynie 1 egz.
Czas realizacji:24 h
ISBN:83-208-1529-0
EAN:9788320815290
Kod tytułu:44893
Szerokość:162 mm
Wysokość:238 mm
52,00 zł
29,00 zł
Cena netto: 27,62 zł
(5% VAT)
Ilość stron 221
Miejsce wydania Warszawa
Oprawa miękka
Rok wydania 2004
Typ Książka
PKWiU 58.11.1
W promocji tak
Język polski
Pojęcie "społeczeństwo informacyjne" pojawiło się z postępem, jaki dokonał się w ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci w technologiach informacyjnych i spowodował znaczne przemiany, praktycznie we wszystkich dziedzinach działalności ludzkiej.
Komputeryzacja bowiem to nie tylko zjawisko techniczne, lecz ma ona również swoje wymiary subiektywne - niesie określone problemy społeczne, psychologiczne, ekonomiczne i organizacyjne. Futurolodzy stawiają nawet tezę, że uzależnienie człowieka od informacji komputerowej jest porównywalne niemalże z uzależnieniem od zboża i metalu. Zgodnie z tą tezą twierdzi się wręcz, że obecnie zlikwidowanie wszystkich komputerów pracujących na świecie zniszczyłoby cywilizację, a przynajmniej na długi czas ją zdezorganizowało.
Pojęcie "społeczeństwo informacyjne" stosuje się zamiennie z wieloma terminami, co jest charakterystyczne dla nowych, wciąż powstających i badanych dopiero obszarów. Inne określenia społeczeństwa spotykane w literaturze przedmiotu i praktyce to: społeczeństwo poprzemysłowe, postindustrialne, społeczeństwo wiedzy, skomputeryzowane, poinformowane, elektroniczne, globalnej wioski, globalnej informacji.

Spis treści:

Wprowadzenie
Rozdział 1
Społeczeństwo informacyjne a cywilizacja informatyczna
Mieczysław Lubański
1.1. Istota komunikacji
1.2. Nowe społeczeństwo - nowe technologie
1.3. Determinanty społeczeństwa informacyjnego
1.4. Człowiek a cywilizacja informatyczna
1.5. Społeczeństwo informacyjne jako wyzwanie cywilizacyjne
Rozdział 2
Świadomość i kultura informacyjna
Agnieszka Szewczyk
2.1. Społeczny odbiór informatyki
2.2. Świadomość informacyjna przepustką do społeczeństwa informacyjnego
2.3. Kultura informacyjna społeczeństwa
2.4. Nieetyczne zachowanie w środowisku komputerowym barierą rozwoju społeczeństwa informacyjnego
2.5. Rola informatyka w kształtowaniu świadomości i kultury informacyjnej społeczeństwa
Rozdział 3
Wiedza i praktyka
Elżbieta Skrzypek
3.1. Wybrane aspekty wiedzy
3.2. Wiedza jako czynnik sukcesu organizacji w warunkach zmienności otoczenia
3.3. Wiedza jako wyznacznik GOW
3.4. Kontrowersje wokół społeczeństwa wiedzy
3.5. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach - od teorii do praktyki
Rozdział 4
Telepraca i e-pieniądz
Agnieszka Szewczyk
4.1. Zalety i wady telepracy w aspekcie indywidualnym oraz społecznym
4.2. Aspekty organizacyjne telepracy
4.3. Makrospołeczne uwarunkowania telepracy w społeczeństwie globalnej informacji
4.4. E-finanse podstawą e-biznesu ,
4.5. Technologie informatyczne na rynku usług bankowych
4.6. Polska gospodarka a globalizacja i rozwój technologii
informatycznych
Rozdział 5
Polityka i informacja
Adam Górski
5.1. Mity i stereotypy w postrzeganiu polityki informacyjnej
5.2. Polityka informacyjna Unii Europejskiej
5.3. Problem monopolizacji dostępu do informacji
5.4. Informacja w kreowaniu obrazu świata i człowieka przyszłości


Newsletter

Schowek


Brak tytułów w schowku.