Chicago. Wczoraj i dziś

Chicago. Wczoraj i dziś

Dostępność:w magazynie 4 egz.
Czas realizacji:24 h
ISBN:978-83-61668-38-1
EAN:9788361668381
Kod tytułu:44166
Szerokość:165 mm
Wysokość:235 mm
69,00 zł
27,50 zł
Cena netto: 26,19 zł
(5% VAT)
Ilość stron 510
Miejsce wydania Bydgoszcz-Warszawa
Numer wydania 1
Oprawa miękka
Rok wydania 2011
Typ Książka
PKWiU 58.11.1
W promocji tak
Język polski
Chicago jest miastem słynnym, ale czy naprawdę znanym? Wywołuje ono różne skojarzenia i emocje, które mają niewiele wspólnego z dzisiejszą rzeczywistością. O tym, jak powstały owe stereotypy i co z nich zostało, traktuje niniejsza książka.

Historia metropolii rzadko notuje tak szybki rozwój, jaki ma za sobą Chicago. W ciągu 150 lat powstała metropolia licząca ok.10 mln mieszkańców. W czasie, gdy Chicago składało się z kilku drewnianych chat, Londyn liczył już 2 mln mieszkańców. Paryż ponad 1 mln, a Nowy Jork był 400-tysięcznym miastem.

Chicago, choć ma krótką biografię, doznało już okresów świetności i upadku; przeżyło momenty wzniosłe i tragedie. Dzieje miasta są świadectwem zarówno najlepszym cech, jak i najgorszych wad cywilizacji amerykańskiej. Już w latach 1880-tych mówiono, że Chicago jest najbardziej amerykańskim z miast i aby poznać Amerykę trzeba zrozumieć Chicago. Chicago leży w sercu, czyli w środku Ameryki. Rozwój miasta zbiegł się z rozwojem gospodarczym Stanów Zjednoczonych.

Co było powodem, że Chicago rozwijało się szybciej niż inne miasta amerykańskie? Aby dać odpowiedź na to pytanie, należy przede wszystkim rozpatrzyć samo jego położenie. Miasto leży na południowym brzegu jeziora Michigan w ujściu rzeki Chicago, poprzez którą ma połączenie kanałami z odległymi portami Zatoki Meksykańskiej. Środkowy Zachód (Midwest) – jak Amerykanie określają ogromny obszar prerii, łączący wschodnie stany USA ze stanami zachodnimi, był ważnym pomostem, niejako zapleczem dla amerykańskiej ekspansji na obszary leżące nad Oceanem Spokojnym.

Otwarcie 1848 r. kanału Michigan-Illinois przyczyniło się do niebywale szybkiego rozwoju miasta. Dogodne usytuowanie Chicago przyciągnęło ówczesnych magnatów kolejowych, którzy powiązali miasto siecią kolejową z całym obszarem Stanów Zjednoczonych. Stała komunikacja była dodatkowym bodźcem do intensywnego rozwoju miasta. Chicago stało się głównym węzłem nie tylko kolejowym, ale również transportowym Stanów Zjednoczonych. Mając doskonałe zaplecze rolnicze miasto mogło wyżywić szybko wzrastającą liczbę ludności. Spowodowało to, że mimo niezbyt korzystnego podłoża glebowego (mokradła) rozrastało się w rekordowym dla Stanów Zjednoczonych tempie.

Ksiądz David Macrea Scotchman wyraził w swej książce "The Americans at Home", opublikowanej w 1868 r., następującą opinię o Chicago: "W Chicago wszystko robi się z ogromnym rozmachem. Dobrzy ludzie są tu bardzo dobrzy, źli ludzie są bardzo złymi ludźmi. Wszystko tu funkcjonuje pod wielka presją. Szybki rozwój Chicago jest jedną z najbardziej zadziwiających rzeczy w historii cywilizacji". Kanclerz Otto von Bismarck w liście do amerykańskiego generała Philipa H Sheridana w 1870 r. pisał: Chciałbym pojechać do Ameryki choćby po to, aby zobaczyć Chicago.

Spis treści:

Chicago wczoraj
WSTĘP
OKRES INDIAŃSKI

Pierwsi biali podróżnicy
Pochodzenie nazwy Chicago
Amerykanie zajmują prerie
Pierwszy osadnik
Fort Dearborn
John Kinzie
Konflikt z Indianami
Powrót Amerykanów
Wyparcie Indian
Pierwsze władze w Chicago
Pierwsza poczta
Wojna Czarnego Jastrzębia
Wysiedlenie Indian
CHICAGO STAJE SIĘ MIASTEM
„Boskie przeznaczenie"
Status miasteczka 1833 r
Spekulanci i handlarze
Panika 1837 r
Chicago uzyskuje status miasta
William B Ogden -pierwszy burmistrz
Spis powszechny 1837 r
Wiatr i błoto
Rozrywki
Maszyny rolnicze McCormicka
Kariera Długiego Johna
Kasyna gry i domy publiczne
Pierwsza konwencja ogólnoamerykańska
Otwarcie kanału Michigan-Illinois
Gorączka złota
Kapitały, banki
Skład etniczny ludności
Życie polityczne
Rozwój gospodarczy
Stephen A Douglas
Ruch Nic Niewiedzących i rozruchy piwne
Nominacja Abrahama Lincolna
Wybuch wojny domowej
Chicago w czasie wojny domowej
Demoralizacja i skandale
Życie kulturalne
WIELKI POŻAR CHICAGO
Chicago w 1871 r
Czarna niedziela - 8 października 1871 r
Przyczyny pożaru
Pozór
Panika wśród mieszkańców
Relacja naocznego świadka
Straty
Odbudowa miasta
ROBOTNICY ORGANIZUJĄ SIĘ
Elita
Świat przestępczy
Kuci robotniczy
Albert K Parsons
Tu się zaczai l Maja
Prowokacja na Hayrnarket Sąuare
Kto rzucił bombę, do dziś nie wiadomo
Strajk w zakładach Pullmana
Eugene V Debs
George M Pullman
Woifco przeciw robotnikom
Znaczenie strajku
MIASTO WKRACZA W XX W
Sara i Bernhardt i Oskar Wilde w Chicago
Milionerzy
Atrakcje Chicago
Jone Addams
Światowa wystawa w 1893 r
Skorumpowane życie polityczne
Początek XX w
Pożar teatru The Iroąuois
Chaos urbanistyczny
Car Sandburg, Gloria Swanson, Louis Armstrong i inni
WOJNA, KRYZYS I GANGSTERZY
I wojna światowa
Chicago w czasie wojny
Napływ Murzynów z Południa
Gangi
Wielki Jim
John Torrio Bracia O'Donnell
Dion O'Banion
Hymie Weiss
Al Capone
Burmistrz Dever
Arystokracja chicagowska
Król elektryczności
Wielki Kryzys 1929 r
NOWY ŁAD I NOWA WOJNA
Wystawa w 1933 r
Inauguracja Nowego Ładu w Chicago
Masakra robotników w 1937 r
II wojna światowa
Działalność McCormicka i izolacjonistów
Początek ery atomowej
Boom gospodarczy
Walki strajkowe
POLACY W CHICAGO
Pierwsze kontakty Polaków z Ameryka Północne
Polacy w Chicago
Prasa polonijna
Henryk Sienkiewicz w Chicago
Polonia a I wojna światowa
Centrum organizacji polonijnych
Udział Polonii w życiu politycznym miasta
Polacy w życiu gospodarczym Chicago
Wkład w rozwój kultury
Szkolnictwo polskie
Konsulat polski
Postawa Polonii wobec II wojny światowej
Chicago Dziś
PROBLEMY MIAST AMERYKAŃSKICH

Chicagowskie stereotypy
Zurbanizowana Ameryka
Istota problemów
Molochy urbanistyczne
Migracja ludności
Zagrożenia dla metropolii
Pomoc rządu federalnego
Obama: miasta motorem gospodarczego rozwoju
ROZWÓJ CHICAGO W OKRESIE POWOJENNYM
Ucieczka na przedmieścia
Program odnowy miast amerykańskich
Loop- dzielnica handlowo finansowa
Okolice podmiejskie
Ośrodek łączności i transportu
Koleje
Port
Transport samochodowy
Samochód i jego skutki
Transport miejski
Najruchliwsze lotnisko świata
Sztuka
Muzea
Kina i teatry
Chicagowskie bluesy
Literatura i kontrkultura
Środki masowego przekazu
Sport
Rekreacja
Wyższa uczelnie
Pieczęci flaga miasta
Życie polityczne
Polityka w stylu chicagowskim
Struktura wladzy
Narodziny maszyny partyjnej
RichardJ Daley
Zajścia w 1968 r
Ostatnie lata Daleya
Opinie o Daleyu
Demonstracje o sukcesję po Daleyu
Burmistrz Michael Bilandic Kampania wyborcza 1977 r
Rozmowa z burmistrzem Bilandicem
Sensacja wyborcza
Kobieta burmistrzem Chicago
Rozmowa zjane Byrne
Murzyn burmistrzem Chicago
ŚmierćHarolda Washingtona
Tymczasowy burmistrz
Syn burmistrza burmistrzem
Richard M Daley
W gabinecie i w cieniu ojca
Pierwsza pełna kadencja
Rozmowa z Richardem M Daleyem
Wybory 1995 r
Daley umacnia rodzinna dynastię do 2011 r
Burmistrz Rahm Emanuel
GOSPODARKA
Co sprzyjało rozwojowi?
Zmiany w obszarze gospodarki
Przemysł Chicago
Parki przemysłowe
Ośrodek handlu hurtowego
Handel detaliczny
Banki i elita finansowa
Dochody i koszty utrzymania
Co sre robi ze śmieciami i odpadami?
PROBLEMY SPOŁECZNE
Obraz ogólny
Przestępczość
Przestępczy syndykat
Bezrobocie
Segregacja rasowa
Geografia ubóstwa West Side
Szkolnictwo
Problem mieszkaniowy
Problemy ludzi starych
MIESZKAŃCY CHICAGO
Mozaika etniczna
Kryteria podziału Irlandczycy
Niemcy
Włosi
Latynosi Murzyni Inne grupy
POLONIA
Dziedzictwo polskie w Chicago
Liczebność Polonii
Stan rodzinny i struktura wieku
Wykształcenie
Warunki mieszkaniowe
Dochody
Struktura zawodowa
Rola Polonii w życiu politycznym miasta
Parada polonijna
Papież Jan Paweł II w Chicago
Rozmowy z działaczami polonijnymi
Związki Chicago z Polską
ANEKS
Chicago w statystyce
Ważniejsze atrakcje turystyczne
INDEKS NAZWISK

Newsletter

Schowek


Brak tytułów w schowku.